Met het oog op een goed voedingsevenwicht drinkt de Belgische consument steeds meer water in flessen, namelijk bijna 125 liter per jaar, waarbij hij de voorkeur geeft aan in België geproduceerd water.
In België is het in de handel brengen van mineraalwater gereglementeerd door Europese normen voor de exploitatie, productie en kwaliteit ervan. Een Belgisch koninklijk besluit van 1999 (gewijzigd in 2003 en zeer onlangs in april 2021) specificeert het twintigtal merken dat toegelaten is in België. Drie spelers delen het leeuwendeel van de markt.
De SPADEL-groep is de belangrijkste; hij bezit de merken Spa (Reine, Barisart, Marie-Henriette), Chevron en Bru, alsook Carola in de Elzas, Wattweiler in de Vogezen en Devin in Bulgarije.
De afgelopen twee jaar heeft de groep het programma ‘Source of Change’ ontwikkeld, dat erop gericht is de overgang naar een circulaire economie te versnellen. BRU is het eerste merk van de groep dat heeft gekozen voor de 100% gerecycleerde en 100% recycleerbare plastic fles, bekend als rPET. De groep streeft ernaar tegen 2025 over te schakelen op 100% rPET-verpakkingen.
In de Horeca wordt Bru nog steeds verkocht in glazen flessen. Het is zoutarm en verandert de smaak van voedingsmiddelen niet. Calcium en magnesium zijn perfect in evenwicht, met een natuurlijk CO2-gehalte van 4,4 g/liter en een mineralisatie van 160 mg/liter droogrest.
Terwijl ‘lokaal eten’ voor velen van ons een prioriteit is, vergeten we vaak dat het ook mogelijk is om ‘lokaal te drinken’, zonder daarom bier of wijn te drinken.
Om die trend te illustreren, heeft Bru het concept ‘Eet lokaal. Drink lokaal’ gelanceerd, dat lokale voeding en duurzame consumptie in de schijnwerpers plaatst. Op de website van het merk met het blauwe hert kan zelfs de afstand tussen de bron in Stoumont en de consumptieplaats worden berekend.
De Spadel-groep lanceerde in juni ook het durfkapitaalfonds “The Source, Ventures by Spadel” en nam een participatie in Contaynor, een Belgische startup die gespecialiseerd is in de milieuvriendelijke levering van dranken aan huis in een 50-tal gemeenten rond Brussel en Leuven. De bestellingen worden online geplaatst en de leveringen gebeuren met een elektrische bestelwagen. De lege flessen worden teruggenomen door de bezorger. Andere grote Belgische steden zullen ook gedekt worden tegen eind 2022.
Dit merk, dat in 2003 door Coca-Cola België werd overgenomen, profiteert bijgevolg van dezelfde distributiekanalen als onder meer FuzeTea, Nalu of Aquarius. Het water van Chaudfontaine (dat uit de aarde ontspringt bij een temperatuur van 36,6°C) geniet momenteel van een grote marketingcampagne gericht op zijn ‘natuurlijke reis van 60 jaar’.
Chaudfontaine is sinds 2013 de eerste bottelaar van mineraalwater in Europa die herhaaldelijk het gouden European Water Stewardship-certificaat voor duurzaam waterbeheer in de wacht heeft gesleept, en heeft tevens een biocertificaat gekregen, waardoor het onlangs ook biologische limonades in rPET-flessen kon lanceren.
Deze dochteronderneming van het Zwitserse Nestlé-concern heeft ongeveer 72 merken gebotteld water en 93 productiecentra in 33 landen, waarvan Vittel Contrex en Perrier de twee belangrijkste zijn.
Naast de distributie van merken als Hépar, San Pellegrino, Aquapanna of Aquarel, is Nestlé Waters ook eigenaar van het Belgische merk Valvert, dat afkomstig is van een bron in Etalle, in de Gaumestreek, en dat in 1992 de eerste PET-waterfles op de markt heeft gebracht. Met zijn lage gehalte aan mineralen zou het geschikt zijn voor zoutarme diëten of voor zuigelingen.
Naast deze drie reuzen zijn in België nog andere merken erkend en toegelaten, zoals Christianabronnen, Clémentine, Ordal, Gintsberg, Hare, Koningsbronnen, Leberg, Villers Monopole enz. Ze zijn minder bekend en worden soms onder distributeursmerken verdeeld. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende formaten, in plastic of in glas.
Hoewel water essentieel is voor onze stofwisseling, moeten we toegeven dat het niet altijd even aantrekkelijk is voor de consument. Plantaardig, bloemen- of geïnfuseerd water heeft daarentegen veel voordelen en bovendien smaak! Het is in opmars, net als ijsthee of kefir, de trend van het moment.
Plantaardig water zoals kokoswater en aloë vera staat bekend om zijn dorstlessende eigenschappen. Purasana biedt een drinkgel aan op basis van pulp van aloë vera, een krachtige regenerator en hersteller van het evenwicht van de darmflora. In de lente is berkensap ook een ideale bondgenoot voor een detoxkuur. In Canada is esdoornwater erg populair bij sporters.
Bloemenwater, beroemd in de cosmetica, geëxtraheerd uit rozen, oranjebloesems, enz., wordt gebruikt in de keuken. Het is ook mogelijk het te drinken door het te mengen. Sommige bars of restaurants maken geïnfuseerd water op basis van, bijvoorbeeld, verse munt, citroen, bio komkommer…
Het Belgische merk ‘Simone a soif !’ werd eind 2014 gelanceerd en biedt een origineel gamma natuurlijke biologische limonade aan, samengesteld uit water, hydrolaten (plantendampen) met fruit en groenten, zonder toegevoegde suiker. Dit levert zeer originele combinaties op, zoals komkommer/munt, kers/hop, peer/strobloem enz. Onlangs zijn twee smaken toegevoegd in bruisende en ingeblikte versie: appel/geranium en rabarber/lavendel.
In Liernu heeft chef-kok Sang Hoon Degeimbre in zijn tweesterrenrestaurant, ‘L’air du temps’, aftreksels van planten en bloemen ontwikkeld, die hij nu onder de naam Osan op de markt brengt.
Ze zijn verkrijgbaar in 3 kleuren die vergelijkbaar zijn met die van wijn (wit, rosé en rood) en bedoeld zijn om mensen die geen alcohol kunnen of willen drinken hetzelfde smaakgenot te bieden door hen een andere gezellige drank te serveren.
Dit water, dat een echte smaakervaring biedt, past goed bij eenvoudige of meer uitgebreide gerechten. Osan is bio gecertificeerd, bevat geen suiker of additieven en bevat 10 keer minder calorieën dan een glas alcohol.
Met de steun van vele influencers en foodbloggers is kefir de laatste jaren een trendy drank geworden. Er bestaan twee soorten: waterkefir, ook wel fruitkefir genoemd, en melkkefir.
Het gaat om twee verschillende gefermenteerde drankjes. De eerste is dorstlessend en licht bruisend, de tweede is zuurder en lijkt op drinkyoghurt. Om het te maken, heb je kefirkorrels nodig, dat is een massa micro-organismen die de fermentatie mogelijk maakt.
Deze natuurlijke gefermenteerde drank, zonder alcohol, is een bron van probiotica en vele deugden. Ze vervangt perfect een glas bubbels of witte wijn met toetsen van bloemen.
Het Maison Lagneaux, een wijnhandelszaak, heeft ‘L’eau vertueuse’ gelanceerd. Deze bio kefir (op basis van vlierbloesem en citrusvruchten), gemaakt in Lasne, kan alleen of als mocktail worden gedronken.
Kombucha is ook een trendy gefermenteerd drankje, maar dan gemengd met een zoete oplossing op basis van thee.
Wie heeft zijn favoriete thee, of het nu witte, groene of zwarte is, nog nooit in een ijstheeversie geprobeerd? Of u nu kiest voor een ‘zelfgemaakt’ mengsel of voor een speciaal voor de gelegenheid ontwikkeld aftreksel (bijvoorbeeld de ijsthee die in België wordt gemaakt door ‘Tea Tower’), het enige nadeel is dat u grote hoeveelheden moet vermijden als er theïne in zit of als u suiker toevoegt.
Wat de merken betreft, denken wij onmiddellijk aan de voorloper Lipton Ice Tea (in 1991 in flessen op de markt gebracht door PepsiCo), Arizona (Arizona Beverages) en vervolgens FuzeTea (The Coca-Cola Company), dat zeer aanwezig is in de horeca.
Meer recent kennen de vier variëteiten van MayTea (Suntory Beverages) en het gamma Tao-dranken (Tao Botanic, Tao Energizer en Tao Pure Infusion), zonder kleurstoffen of bewaarmiddelen en … Belgisch, een groot succes. Het Franse bio merk Mémé maakt ook naam met zijn doordachte marketing door een combinatie van alle voordelen van groene matchathee, plantensap (berk of esdoorn) en, om geraffineerde suiker te vermijden, druivenmost aan te bieden.
Tot slot werd eind 2017 de niet te classificeren echte outsider ‘Gimber’ gecreëerd door Belg Dimitri Oosterlynck. Dit concentraat op basis van bio gember is perfect in een beetje bruisend water, allerhande mocktails en zelfs uw culinaire bereidingen!
Google+
Your name
Your e-mail address
Name receiver
E-mail address receiver
Your message