Reportage

BeBoEUf
Joëlle Rochette

Het Institut Cardinal Mercier wint met glans de 2e ‘BeBoEUf’-wedstrijd van het Apaq-W

In het kader van de campagne ‘Authentieke momenten’ hebben 5 hotelscholen in Wallonië het voor de tweede keer tegen elkaar opgenomen bij de bereiding van Waals rundvlees. Dynamisme en concentratie, creativiteit en een sterke wil om te winnen waren de leidmotieven van deze jonge leerlingen die even moedig als veelbelovend waren.

‘Authentieke momenten’ en een wedstrijd vol kwaliteit en lokale kleur

‘Authentieke momenten’ is een grootschalige campagne ter promotie van Europees rundvlees, gesteund door de EU en georganiseerd door het Waals Agentschap voor de Promotie van Kwaliteitslandbouw (APAQ-W), die drie jaar loopt.

‘Deze tweede ‘BeBoEUf’-wedstrijd leek ons, alle juryleden, nog kwalitatiever dan vorig jaar’, verklaarde Jean-Philippe Watteyne, de voorzitter van de jury. Deze laatste bestond uit drie emblematische chef-koks met, naast Jean-Philippe Watteyne, Alex Joseph (‘Alice Restaurant’), Michel Borsy (‘Les Eleveurs’), Amandine Vandeputte (verantwoordelijke voor de promotie van veeteelt bij Apaq-W) en Joëlle Rochette (Horeca Magazine).

Jean-Philippe Watteyne: ‘Alle teams hebben heel hard – en heel goed – gewerkt’, zei de juryvoorzitter voorts. ‘Wij waren onder de indruk van het niveau van hun gerechten, zowel in de halve finale als in de finale. Sommige deden ons zelfs denken aan gerechten die zo in een restaurant geserveerd zouden kunnen worden! De twee bereidingen van de winnaars (Institut Cardinal Mercier) waren origineel, evenwichtig en de beheersing van de smaken was duidelijk. We waren ook verrast door de maturiteit en de smaak van het eindgerecht van de winnaars, dat bestond uit slechts drie ingrediënten in verschillende texturen (longhaas van rund, citroen, wortelen). Een zeer mooi gerecht dat een ‘pro’ waardig is!’

Alex Joseph: ‘Door deel te nemen aan deze jury kan ik Belgisch en Europees kwaliteitsrundvlees helpen promoten. Vlees moet in evenwicht zijn met het milieu en respect voor de kwaliteit ervan is vandaag essentieel. Het stelt me ook in staat in contact te komen met de jongeren. Ik bezoek hen vóór de wedstrijd op school om hen te coachen en tijdens de wedstrijd help ik hen om te werken in een ‘zero waste’-geest. Ik vind het geweldig om hun evolutie te zien en met hen deze uitdaging te delen die de kwaliteit van onze lokale producten, rundvlees en alle andere ingrediënten van de wedstrijd in de verf zet.’

Michel Borsy: ‘Dit is de eerste keer dat ik in de jury zit en ik vind deze wedstrijd erg interessant. Zowel voor de leerlingen als voor de promotie van Belgische producten in de hotelscholen. Ik denk dat dit soort wedstrijden inspirerend kan zijn voor jongeren die een professionele carrière willen beginnen. Het is ook een manier om uit mijn restaurant te komen, de kwaliteit van het hier bereide rundvlees vast te stellen en het talent van morgen te ontdekken.’

Amandine Vandeputte (Apaq-W): ‘We moeten originele ideeën hebben om onze lokale producten te promoten en jongeren ervoor te winnen en erover te informeren. Deze wedstrijd is een goed voorbeeld van wat er gedaan kan worden om de volgende generatie vakmensen bewust te maken van de kwaliteit van onze lokale producten. Hier wordt hun fantasie evenzeer op de proef gesteld bij het werken met lokaal rundvlees als hun vermogen om een hele dag in competitieverband stand te houden. En de resultaten waren echt overtuigend. Het doet plezier om dat te zien!’

Creatieve en bereidwillige deelnemers

Tijdens de wedstrijd hielden de leerlingen van 5 hotelscholen een hele dag lang een zeer levendig culinair steekspel. Deze hotelscholen waren: het Institut Cardinael Mercier in Waterloo (1e prijs), het Institut Notre Dame de Fleurus en het Institut Ilon Saint Jacques (Namen). De twee andere scholen die het podium niet haalden, maar niet minder verdienstelijk waren, waren de Ecole Sainte Union de Kain (Doornik) en het Ipam (Nijvel). Deze laatste twee moesten tijdens de finale met het oog op ‘zero waste’ hapjes bereiden met de producten die de drie finalistenteams niet gebruikten.

Een verantwoorde wedstrijd die de kwaliteit van lokaal rundvlees bevordert

De belangrijkste criteria van de wedstrijd waren het in de kijker zetten van rundvlees, maar ook, in overeenstemming met het Europese productiemodel, het valoriseren van de smaak ervan door middel van bereidingen met stukken rundvlees die vrij werden gekozen maar aan de jury werden uitgelegd, en tegelijkertijd evenwichtig, esthetisch, gezond en smakelijk zijn. Ook werd aandacht besteed aan afvalscheiding en moest de hygiëne in acht worden genomen. De sfeer in de keuken en de teamgeest maakten ook deel uit van de selectiecriteria tijdens de bereidingen.

De finalisten met het Institut Cardinal Mercier aan de leiding

Na afloop van de finale, waaraan slechts drie teams deelnamen (het Institut Cardinal Mercier, het Institut Notre Dame de Fleurus en het Institut Ilon Saint Jacques (Namen)), trok het team van het Institut Cardinal Mercier aan het langste eind.

Het winnende team kreeg een waardebon van € 1.000, te besteden bij Etablissements Bruyerre.

Op de 2e plaats eindigde het Institut Notre Dame de Fleurus met een waardebon van € 500 en de 3e prijs ging naar het Institut Ilon Saint-Jacques, dat een waardebon van € 250 won.

Uiteindelijk werden de 5 teams van bereidwillige jongeren zeer geprezen voor hun uitstekende deelname aan deze ‘BeBoEUf’-wedstrijd, die hopelijk nog nieuwe en mooie edities zal kennen in de toekomst.

Meer informatie over de campagne ‘Authentieke momenten’ is te vinden op

www.momentsauthentiques.eu

www.apaqw.be

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

WhatsApp

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1