FOCUS

Bier op Horeca Expo
Danny Verheyden

De Gentse vijfdaagse van het bier op Horeca Expo

De afgelopen editie van de vakbeurs Horeca Expo in Flanders Expo Gent was een topper van formaat. De tientallen aanwezige brouwerijen werden er gegroepeerd in een bier hall, en lokten 5 dagen lang (zeer) talrijke bierliefhebbers. Maar wat zal 2023 brengen voor onze brouwers? We legden onze oren te luisteren…

Cédric Michel en Isabelle Stroobants, resp. Senior Brand en Jr. Brand Manager bij Carlsberg Importers: “Nog meer verkooppunten creëren in 2023”

Carlsberg Importers was prominent aanwezig op de beurs. Hoe verliep 2022 voor hen, zo vroegen we Senior Brand Manager Cédric Michel.
“Het bilan is een beetje gemengd, zo stelt hij. Begin 2022 golden er nog steeds corona restricties en was ook het sluitingsuur voor de horeca nog van toepassing, terwijl ook de voorgaande jaren zich als moeilijk aandienden. 2022 was dus nog geen klassiek jaar zoals in 2019, mede door de energiecrisis die later op het jaar uitbrak. Maar: dankzij een heel mooie zomer kunnen we stellen dat de zaken hernamen.

Wat de merken betreft: het in 2018 in ons land gelanceerde Carlsberg 0,0% kende een enorme groei. Met Carlsberg 0,0% brengen we ook moderniteit in het merk; we moeten de trend van het alcoholvrije volgen. Het succes is opmerkelijk, wat maakt dat we aanwezig zijn in steeds meer verkooppunten die we bezoeken. Dit geeft aan dat de klanten ons beschouwen als een must op het vlak van alcoholvrije bieren”.

Hoe liep het St. Hubertus gamma?
“Met het eind 2018 gelanceerde St. Hubertus realiseren we momenteel 10.000 hecto’s op jaarbasis, waarvan momenteel 75% verkocht wordt in de horeca. We hebben beslist veel ambities met het merk. Het was van in den beginne onze intentie om er een modern en zeer drinkbaar abdijbier van te maken; de meeste abdijbieren zijn namelijk nogal wat old fashioned.

Nieuw in het gamma is St. Hubertus Triple Hop Citra (8,2% alcohol), een goudblond gekleurd bier waarbij de citra voor aroma’s van limoen en pompelmoes zorgt”.

Waarin onderscheidt Carlsberg Importers zich op de biermarkt?
“De kracht van de groep is de langdurige relatie met ons horeca-netwerk, de sterkte van onze field sales teams en onze database van topzaken, aldus Cédric Michel. Op jaarbasis bezoeken wij meer dan 10.000 van deze zaken. We hebben ook het Danish Tavern concept helemaal gerebranded, en in de toekomst gaan we nog flagships creëren. We experimenteren ook steeds met nieuwe bieren”.

Met welke ambities treedt Carlsberg Importers in 2023 de horeca tegemoet?
“Het is onze ambitie om de groei verder te bestendigen en nog meer verkooppunten te introduceren op de markt, aldus Cédric Michel. Daarnaast is het zeker ook de bedoeling om onze huidige en toekomstige klanten te ondersteunen door hen een portefeuille van kwalitatieve producten en diensten aan te bieden tijdens deze moeilijke tijden. We staan sterk in Vlaanderen en in Brussel, terwijl er vooral in Wallonië nog groeimarge is. Voor het pilsbier plannen we ook enkele specifieke zomeracties naar de horeca toe”.

Tony Swinkels: “Onze bierportfolio is de grootste van Nederland”

Op de stand van Swinkels Family Brewers België konden bezoekers kennis maken met de nieuwe Rodenbach garnaalkroket en Cornet kaaskroket, ontwikkeld door de Ninoofse ambachtelijke verse kroketten-maker Bubba.

In de smeuïge garnalenbisque krijgt Rodenbach Classic een hoofdrol, net zoals een mooie hoeveelheid verse Noordzee garnalen.

“Liefst 42% van de garnaalkroket bestaat uit vers gepelde grijze Noordzeegarnalen, aldus Frank Decuyper, CEO van Bubba. De kroket heeft de grootte van een bitterbal en kan gegeten worden als snack of voorgerecht”.

Voor de Cornet kaaskroket ging Bubba aan de slag met vier kazen, met name zoutige Emmentaler, zachte Gruyère, Gouda en Parmezaan, en dit in combinatie met Cornet Oaked, een krachtig blond bier dat door rijping op eikenhouten snippers een vanille-toets mee krijgt.

Beide kroketten hebben een gewicht van 25 gram, maar voor de horeca zijn er ook apero kroketten met een iets lichter gewicht van 18 gram beschikbaar. Voor meer info, surf naar www.bubba-kroketten.be

Al zeven generaties lang leidt de Nederlandse familie Swinkels verschillende brouwerijen, met name brouwerij Bavaria in Lieshout en brouwerij De Molen in Bodegraven (beiden in Nederland), brouwerij Palm en De Hoorn in Steenhuffel, brouwerij Rodenbach in Roeselare en brouwerij Habesha in het Ethiopische Debre Birhan. In 2021 voegde het bedrijf de in het Nederlandse Haarlem gelegen brouwerij Uitje Brewing Company toe aan haar familie. Daarnaast werkt de familie nauw samen met bierbrouwerij De Koningshoeven (La Trappe) in het Nederlandse Berkel-Enschot.

“Onze bierportfolio is de grootste van Nederland, en op Europees vlak scoren we sterk met onze speciaalbieren, aldus Hospitality Manager en International Beer Sommelier Tony Swinkels. Met Holland Malt beschikken we ook, en dat noem ik best uniek in de brouwerijwereld, over twee eigen mouterijen in Nederland. We produceren veel pilsmouten, maar ook mouten voor craftbieren en whiskies”.

Bavik Super Pils wil doorbreken op nationaal vlak

Twee opeenvolgende jaren (2021 en 2022) kwam Brouwerij De Brabandere de eer te beurt met Bavik Super Pils uitgeroepen te worden tot de beste pils ter wereld ter gelegenheid van de World Beer Awards.

“In 2023 gaan we Bavik Super Pils, onze lieveling, dan ook verder in de markt zetten, en niet alleen op regionaal maar ook op nationaal vlak, aldus Marketing & Export verantwoordelijke Margot Debisschop. Consumenten willen het craft gegeven ook in hun pils proeven, en gaan meer en meer voor licht hoppige pilsbieren zoals het onze. Ook het hoge gistingsbier Kwaremont (6,6%) verovert jaar na jaar meer bierharten. In de horeca blijft Nico Mattan, de bekende ex-wielrenner, het commerciële uithangbord. Het is alvast tijd om de parels van onze brouwerij in de spotlights te zetten”.

Van pilsbier- en cafébrouwerij met 200 eigen horecazaken is brouwerij De Brabandere geëvolueerd naar een speciaalbierbrouwerij (zo is er ook het Petrus gamma) die exporteert naar meer dan 50 landen.

“Daarbij springt met name het succes van Bavik Super Pils in de USA, en dan vooral aan de westkust, in het oog”, aldus nog Margot Debisschop.

Een brouwerij met een visueel aantrekkelijke stand was deze van de Kazematten Ypres City Brewery. Deze stadsbrouwerij is een gezamelijk initiatief van Hans Depypere, zaakvoerder van brouwerij St. Bernardus, en Rudi Ghequire, brouwmeester en brand ambassador bij brouwerij Rodenbach.

De Kazematten: Ieperse biertrots

Voor de locatie werd geopteerd voor de Kazematten, de in 1680 door de Franse bouwmeester Vauban gerealiseerde souterrains in de vestingmuren van de stad Ieper, die o.a. dienden als opslagplaats voor munitie en legermaterieel. Overigens werden de Kazematten, in tegenstelling tot de rest van Ieper, niet verwoest tijdens WO I. Thans is het een beschermd monument.

De naam van de bieren verwijst naar het satirisch krantje ‘The Wipers Times’ dat de Britse soldaten tijdens WO I uitbrachten. Wipers Times Blond is een blond bier van hoge gisting gebrouwen met 4 granen, 4 kruiden en uitsluitend streekeigen hop. Wipers Times Dubbel is een bruin bier van hoge gisting met opnieuw streekeigen hop. Wipers Times Triple tenslotte is een fruitig (toetsen van perzik) bier van hoge gisting met een roodgouden kleur en een zacht bittere afdronk. Exclusief voor het stijlvolle biercafé St.-Arnoldus, gelegen in de Menenstraat en vlakbij de wereldberoemde Menenpoort, wordt ook een kruidige St. Arnoldus tripel (8,5% alcvol) gebrouwen, met vier streekeigen hoppen. Bierliefhebbers vinden er in het biercafé ook liefst 25 bieren op tap; vrij uniek toch.

Het gamma wordt vervolledigd met Tremist, een koperblond saison bier, en Grotten Santé, een kruidig bier met kleine hoeveelheden ‘exotische’ kruiden zoals koriander en sinaasappelschil. Het bier vindt zijn oorsprong bij Pierre Celis, de van het Hoegaarden witbier bekende brouwer die zijn Grottenbier verkocht aan brouwerij St. Bernardus, waaruit dan Grotten Santé ontstond.

De brouwerij Kazematten kan van donderdag t.e.m. zaterdag op reguliere tijdstippen bezocht worden, en iedere dag op afspraak. Een privé rondleiding door deze éénlijnsbrouwerij, met deskundige commentaar van Bart Vermeulen, die de cursus zytholoog-bierkenner volgde bij Syntra West Kortrijk, duurt 90 minuten. Reserveren via info@kazematten.be is noodzakelijk.

De brouwerij ligt ook op het parcours van de Nachtwacht, een vanuit het Ieper Museum vertrekkende avondlijke wandeling langs een deel van de vestingen en de ijskelder van de stad (www.toerismeieper.be), waarna je de Last Post ceremonie aan de Menenpoort (dagelijks om 20u.) kan bijwonen. Overdag is het Flanders Fields Museum (www.inflandersfields.be) in de Lakenhalle een ‘must visit’; pas dan besef je wat Oekraïne momenteel doormaakt… Logeren kan in het aan te raden Albion Hotel (www.albionhotel.be), een vlakbij de Grote Markt en de Menenpoort gelegen familiaal driesterren hotel met ruime en comfortabele kamers en een ontbijt op basis van streekproducten.

Rubbens bieren: steeds gebrouwen met een ingrediënt uit de kruidencollectie van de stokerij

Een vorig jaar opgestarte nieuwkomer op de Belgische biermarkt is de Wichelse distilleerderij Rubbens (1817), die in de lente van dit jaar Rubbens Blond lanceerde, voor de zomer gevolgd door Rubbens Dubbel en Rubbens Tripel.

“Als ambachtelijke familiezaak die kwaliteit vooropstelt, vormen eigen bieren een mooie aanvulling op het bestaande assortiment gedistilleerde dranken, aldus commercieel afgevaardigde Guy Cluyse. In onze bieren vind je ook steeds enkele kruiden terug uit de collectie die voor onze jenevers, gins en likeuren gebruikt worden”.

Recentelijk werd er ook geïnvesteerd in zonnepanelen en de optimalisering van de brouwinstallatie.

“Door de jaren heen hebben we als distilleerderij een groot klantenbestand en een ruim distributienetwerk uitgebouwd, waarlangs we nu ook onze bieren kunnen aanbieden, aldus nog Guy Cluyse. Dat vormt een heel andere insteek dan wanneer je als pure bierbrouwerij opstart”.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

WhatsApp

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1