New PRODUCTS

Bertinchamps: van bier naar water

Geconfronteerd met de sluiting van de Horecasector als gevolg van de pandemie, was Brouwerij Bertinchamps zo slim om zijn producten te diversifiëren. Gin, tonic en sinds heel kort… bruisend water in samenwerking met Martin Volkaerts, de Waalse Jonge Chef van het Jaar in de Gault & Millau 2022.

Vanaf de eerste maanden van de pandemie en de sluiting van de cafés kwam de verkoop van vaten bier van Bertinchamps tot stilstand, waarbij elke groothandelaar helaas de goederen terugstuurde naar de afzender.

“We verloren al snel 30% van ons productievolume met de sluiting van de grenzen van China en Italië, onze twee grootste exportmarkten”, verklaart Marcus Humblet, de verkoopverantwoordelijke van de brouwerij. “Om te voorkomen dat het bier zou bederven, besloten we het te distilleren tot de zuiverst mogelijke alcohol en er drie gins van 43° van te maken na maceratie met jeneverbessen, fruit of zelfs oesterschelpen en plankton.

Voor elk van deze gins hebben we vervolgens drie specifieke tonics gecreëerd, we zijn de enigen die dat doen. We gebruiken ons bronwater en dezelfde apparatuur als voor het bier, waarbij we gewoon kinabast, dat de tonic zijn pure smaak geeft, laten koken, voordat we natuurlijke vruchtenextracten toevoegen en koolzuur injecteren”.

© Alexandre de Terwangne

Een nieuwe samenwerking

Martin Volkaerts, de jonge chef van het restaurant L’Amandier in Genval, weigerde om het slachtoffer te worden van de sluiting van de Horecasector en besloot om een kruidenierszaak te openen, L’épicea, met streekproducten, waaronder die van… Bertinchamps.

Op 30-jarige leeftijd heeft de voormalige Top Chef-kandidaat al een goede staat van dienst en onder meer gewerkt bij L’Air du Temps (Liernu) en Noma (Kopenhagen), twee grote zaken die dol zijn op water op basis van aftreksels van planten en bloemen. Het was dan ook niet meer dan logisch dat hij Marcus Humblet voorstelde om samen bruisend water te maken.

“We hebben onszelf nooit als waterproducenten gezien”, geeft Marcus toe, “ook al bestaat bier voor 90% uit water, maar dit is een markt die explosief groeit. Zo hebben we het merk ‘Ose – Eau pétillante by Martin Volkaerts’ gecreëerd met al twee referenties: de eerste met geconcentreerd mandarijnsap en geïnfuseerd met hop, de tweede met Amalfi-citroen en gember, die binnen enkele dagen op de markt komt. De eerste proef op ware grootte met 3.000 flessen viel zeer goed in de smaak, andere chefs hebben reeds hun eigen recepten voorgesteld en ik ben ook bezig met de voorbereiding van een water met rode vruchten voor de zomer. Dit is geen koerswijziging voor ons, maar een diversificatie, we wilden klaar zijn voor de Tournée Minérale. Onze waters zijn in de eerste plaats verfrissende dranken die op elk moment van de dag, in alle omstandigheden, kunnen worden gedronken.”

Momenteel wordt het water verkocht in flesjes van 33 cl, maar binnenkort zouden er ook blikjes kunnen verschijnen…

> Te koop voor € 1,6 op authentic.store of aan de tafel in L’Amandier voor € 3.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1