Reportage

Bereikbaarheid van steden
Matthias Vanheerentals

Bereikbaarheid van steden onder druk

De laatste jaren schieten in steden de zones 20 en 30 als paddenstoelen uit de grond, net als de lage-emissiezones. Dat zet de bereikbaarheid van restaurants soms wat onder druk. Andere restaurants maken van een nood een deugd en bieden gratis taxiritten aan.

De Stad Gent voerde op 1 januari 2020 een lage-emissiezone in op haar grondgebied. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, is de Gentse binnenstad of het gebied binnen de R40 een lage-emissiezone (LEZ). Vervuilende voertuigen die niet aan de toelatingseisen voldoen, mogen de zone niet langer inrijden. In het voorjaar werd het nog uitgebreid naar enkele deelgemeenten. Sommige restaurants proberen zich zo veel mogelijk aan de nieuwe situatie aan te passen. Alice Gent, een restaurant gelegen in het historisch hart in Gent, ligt in de low emissie zone. “De wereld verandert en we moeten ons aanpassen en herorganiseren”, zegt Eric de Wagenaere, die vroeger nog zaakvoerder was van het restaurant ‘Coeur d’ Artichaut’. “Het is voor ons en het milieu goed dat er minder uitlaatgassen zijn. Mensen bezoeken Gent minder met de wagen. Ik zit gelukkig naast een parking. De meeste van mijn klanten komen te voet of met de fiets. Mijn omzet is erop vooruitgegaan. We zijn altijd volgeboekt. Mensen genieten meer van de stad door erdoor te wandelen. Ik mag niet meer dwars door de stad, wat wel handig was voor leveringen maar ik heb me aangepast aan de nieuwe situatie.”

Ignace Wattenberge van Lys d’Or, een restaurant gelegen vlak buiten de low emissiezone van Gent, krijgt veel vragen van gasten over de low emissiezone. “We merken dat vooral de LES-zone en het circulatieplan onze gasten wat afschrikt en tegenhoudt om met de wagen naar Gent te komen en in mindere mate de zone 30. Klanten die niet zeker zijn, bellen nog even met vragen. ‘Mogen we met onze wagen nog komen?’, klinkt het steevast aan de telefoon. De stad Gent moet beter communiceren waar je wel en niet meer mag rijden. We zijn perfect bereikbaar en hebben openbare parkeerplaatsen langs weerzijden van de Charles de Kerchovelaan maar we verliezen wellicht onnodig gasten die het zekere voor het onzekere nemen en kiezen voor een ander restaurant. We hebben ook gasten die met het openbaar vervoer komen. Als ze niet gehaast zijn, zeg ik altijd dat ze beter meteen een dagticket nemen, dan kunnen ze nog de hele dag de stad in. Je kan er wel niet naast kijken dat door alle verkeersmaatregelen de retail en kleinhandel meer en meer verdwijnt uit Gent. We hopen op betere communicatie die voor een heropleving kan zorgen in Gent.”

Oostende

In Oostende wijzigde de verkeerssituatie ook recent. Sinds 1 september 2022 is de maximum toegelaten snelheid in alle Oostendse woonwijken 30 km/uur. De handelaars ondervinden op het eerste zicht weinig impact. “Het is leuk als de auto’s minder snel passeren”, zegt Luc Declerck, zaakvoerder van Bistro Mathilda, gelegen op de Leopold II-laan in Oostende. “Het wordt rustiger in de stad.”

Leuven

Het Leuvense stadsbestuur besliste begin dit jaar om van maximaal 30 km per uur de regel te maken in heel Leuven en deelgemeenten. De enige uitzonderingen hierop zijn invalswegen, belangrijke verbindingswegen en de ring. Met deze maatregel wil de stad de verkeersveiligheid verhogen, het sluipverkeer in woonstraten terugdringen en het zo nog aangenamer wonen en leven maken. Bij La Favola, een restaurant gelegen in de Muntstraat, ondervinden ze toch veel ongerustheid bij hun klanten. “Veel straten zijn dicht”, zegt kok Azam Ghaffarian. “Klanten stellen er vragen over. We merken dat nogal wat buitenlandse klanten, die bijvoorbeeld uit Nederland komen, niet vertrouwd zijn met de nieuwe situatie en boetes oplopen. Ze lieten ons al weten dat ze geen zin hebben om nog af te komen. Ze blijven dus weg. We verliezen dus klanten.”

Samenwerking met taxi

Sommige restaurants zoeken oplossingen voor de bereikbaarheid.  Rony De Clercq, zaakvoerder van Porto Belfino , een restaurant op de Houtbriel in Sint-Niklaas, schakelt sinds vorig jaar een lokaal taxibedrijf in. Aanleiding van de start van het project was dat de klanten heel bezorgd waren over de bereikbaarheid en parkeergelegenheid in het centrum. De uitbater kreeg steeds meer het signaal van klanten dat het een opgave is om het restaurant in het centrum te bereiken. Voor deze klanten schakelt De Clercq een taxi in die de klanten binnen een straal van vijftien kilometer wonen de klanten gratis komt ophalen.  Voor hem is dat een kost, maar het laatste dat hij wil is dat hij de klanten ziet afhaken door de slechte bereikbaarheid van de zaak.  De terugrit met de taxi naar huis is wel op kosten van de klanten. Daardoor kunnen klanten rekenen op een gunsttarief, met een rit van 6 tot 10 euro in groot Sint-Niklaas en 20 tot 25 euro tot Temse en Waasmunster.

Positieve reacties

Het project loopt nu al een jaar en Rony De Clercq is zeer enthousiast. “De klanten moeten niet meer zoeken om te parkeren en moeten geen parkeergeld meer uitgeven. Dit project is ook interessant voor mensen die een handicap hebben of slecht te been zijn. We hebben gemiddeld tussen de 3 à 5 ritten per week. Dit is de toekomst, want de stad is de laatste tijd ontoegankelijk geworden.” De Clercq heeft een nieuw cliënteel kunnen aanboren. We hebben vooral een nieuw cliënteel kunnen winnen dat van buiten het centrum komt. De omzet neemt toe omdat we ons toegankelijk maken. Als de klanten opgehaald worden, nemen ze vaak nog eens een extra flesje wijn bij hun 5, 6 of 7 gangenmenu.  We nemen bovendien de drempel weg voor mensen die een taxi te nemen.” De Clercq vindt het jammer dat de stad Sint-Niklaas het project financieel niet mee ondersteunt.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

WhatsApp

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1