REPORTAGE

Dim’s
Eugénie Pagot

Een Aziatische toets op uw kaart?

Dim’s, een nieuwe dim sum-ervaring

 

Gastronomische dim sums

In België zijn de meeste dim sums die op de kaart van restaurants worden aangeboden, diepgevroren producten die uit Azië geïmporteerd zijn. Dat besef zette Romain David en zijn vennoot Martin Giard, beiden ondernemers, ertoe aan om het eerste productieatelier van dim sums in België op te richten.

RD: “We wilden de eerste gastronomische dim sum in een Belgisch jasje aanbieden, de eerste stap was dus een machine vinden om een topklasse shumai in grote volumes te produceren.”

VIDEO

Het evenwicht tussen kwaliteit en kwantiteit

Het verhaal van Dim’s begon afgelopen februari met de invoer van een machine voor de productie van dim sums, de beroemde gestoomde ravioli, rechtstreeks uit Azië. De machine, die op maat gemaakt is om shumai te produceren die iets groter zijn dan het traditionele Aziatische formaat, produceert 5.000 stuks per uur, of 50.000 shumai per dag.

Eenmaal de machine draait, met de financiële steun van business angel “Friends and Family” en de administratieve leiding van Luc Humbel, de vroegere baas van Romain David, doet het merk Dim begin april 2021 zijn intrede in de horecasector.

“De shumai is niet alleen mijn favoriete dim sum, maar heeft ook de bijzonderheid dat hij meer vulling heeft voor minder deeg, waardoor hij licht en verfijnd is.”

Unieke smaken

De creatie van de recepten begint met de keuze van de smaken en producten door Romain David, en vervolgens de uitwerking ervan door Martin Giard. Zo werden negen shumai-recepten gecreëerd, elk met twee toppings, om nieuwe smaken te onthullen en de esthetische kwaliteit te verbeteren.

De partners herbekeken de traditionele Aziatische shumai door ongeziene recepten te creëren op basis van rundvlees, varkensvlees en garnalen. Vervolgens bedachten zij nieuwe shumai op basis van typisch Aziatische gerechten, zoals gelakte pekingeend. Zo is de ‘Peking Duck’-shumai gegarneerd met een prei- en komkommertopping in combinatie met de beroemde ‘Black Hoisin’-saus, waarvan het recept geheim blijft. Ze hebben ook ongeziene recepten ontwikkeld, zoals ‘Smoked Mackerel’, een shumai van gerookte makreel gegarneerd met een appeltopping om een vleugje frisheid toe te voegen.

“De shumai was interessant omdat ik wilde werken aan de textuur van de vulling, om de smaak en de proefervaring te verrijken.”

Het ontwaken van de zinnen

Romain David wilde de vulling van de shumai echt herbekijken, met name door de samenstelling en de textuur ervan te herwerken.

Om voor elk recept een bijzondere en specifieke smaakervaring te bieden, koos hij ervoor om stukjes groenten, vlees en vis in de vulling te laten. Zo is elk ingrediënt zichtbaar en geeft het textuur en kleur aan de vulling.

De kauwervaring van de shumai op basis van rundvlees, ‘Beef Ketjap’, is bijvoorbeeld heel anders dan bij de traditionele shumai waarbij het vlees gewoonlijk gehakt is. De stukjes rundvlees, wortelen, witte sesam en rode peper nodigen uit tot een nieuwe smaakervaring waarbij alle zintuigen worden geprikkeld.

De smaak van authenticiteit, een trend

Naast zijn voedingskwaliteiten is de dim sum erg in trek en beantwoordt hij perfect aan de huidige consumententrends: producten van Aziatische oorsprong zijn zeer populair, de vorm ervan is verfijnd en het is gemakkelijk en snel te eten.

Dim’s belofte is een uniek assortiment van 9 shumai aan te bieden, in een Belgisch jasje, en gemaakt op basis van verse, lokale en bio producten.

Sommige Aziatische ingrediënten zijn weliswaar niet bio, zoals sesam- of sojasaus, maar het vlees en de vis zijn wel lokaal en de groenten zijn bio.

Met een productie in een kort circuit, met respect voor het milieu en de Aziatische traditie, is Dim’s een echte garantie voor kwaliteit en differentiatie!

R.D. : “De dim sum is gemakkelijk te eten, in één of twee happen, dus ideaal als voorgerecht of als gerecht om te delen”

“Bij stomen is geen vet nodig, dus zijn ze gezond, licht en zeer caloriearm: tussen 30 en 60 kcal voor een dim sum.”

De Food Market, Dim’s favoriete plek

Vandaag is Dim’s al aanwezig in drie Food Markets: de Wolf, de eerste Food Market in Brussel, de Bivouac in Waterloo en de Kitchen Market in Rijsel.

R.D. : “De shumai is een voorgerecht dat in elk restaurant op de kaart staat, daarna neem je nog een ander gerecht, vandaar het plan om de Food Markets te veroveren!”

Daarnaast is Dim’s met zijn foodtruck en mobiele stand ook aanwezig op markten en evenementen om mensen kennis te laten maken met Aziatische specialiteiten in een Belgisch jasje!

R.D. : “Ons doel is om binnen een jaar uit te breiden naar de restaurants in de grote steden in België en nieuwe partnerschappen aan te gaan met een honderdtal restaurants, Aziatische en andere.”

Restaurants en traiteurs, bevoorrechte partners

Momenteel is Dim’s – om er maar enkele te noemen – aanwezig bij Iki en de vier Knees to Chin-restaurants in Brussel, bij Esprit Boudha in Charleroi, bij BaoBao in Namen en bij Ming Dynasty in Doornik.

R.D. : “Het is heel gemakkelijk voor een restaurant om Dim’s shumai aan te bieden. Ze worden gemaakt in het Brusselse atelier, meteen ingevroren en naar de verkooppunten verzonden in een tray met thermofolie om hun versheid en esthetiek te behouden. Het enige wat dan nog moet worden gedaan, is ze 11 minuten op 100 graden stomen, ze schikken, de toppings toevoegen en het is voor mekaar!”

Dim’s is uiteraard van plan zijn partnerschappen uit te breiden met als doel op lange termijn de geïmporteerde dim sum te vervangen door de lokale dim sum!

Dim’s zal ook elk semester een ‘signatuur’-dim sum ontwikkelen in samenwerking met een horecazaak. De eerste is die van de Boxy broers, die tot de beste traiteurs van Vlaanderen behoren.

Er staan ook nieuwe projecten op stapel, zoals het herbekijken van de har gau of de gyuza, altijd met dezelfde belofte: nieuwe recepten, kwaliteitsproducten, en de onmiskenbare Belgische noot van Dim’s!

Romain David:
tel 0474 280 431
romain@dim-s.com

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1