INSPIRING PEOPLE

Michel Croisé – CEO SODEXO Benelux
Pascale Van Weert

Michel Croisé

CEO SODEXO Benelux

Ongeveer 4.000 medewerkers in België, waaronder 2.700 medewerkers in de horeca, meer dan 700 keukens in bedrijven, scholen, ziekenhuizen, rusthuizen, gevangenissen …. Sodexo is de grootste exploitant van grootkeukens in België. Het bedrijf biedt ook onthaal-, beveiligings-, onderhouds-, thuiszorg- en conciërgediensten aan, en natuurlijk ook de maaltijdcheques. Sodexo is de wereldleider in diensten die de kwaliteit van het leven op het werk verbeteren.

Het menselijke staat centraal

Michel Croisé: “Meer dan ooit staat het welzijn centraal in al wat ons bezighoudt. We hebben een belangrijke rol te spelen in onze grootkeukens: de omgeving moet niet alleen veilig zijn, maar ook zinvol. Dat was al zo, maar dit is nog meer het geval in tijden van crisis omdat mensen gedestabiliseerd zijn.

Ik ben ervan overtuigd dat degenen die morgen zullen slagen, degenen zijn die hebben begrepen dat je meer dan voorheen het menselijke centraal moet plaatsen. Beantwoorden aan de echte vraag van het publiek en veel meer investeren in korte en organische ketens, in gezonde en duurzame voeding.

Scholen, universiteiten, bedrijven, rusthuizen, … Sodexo is aanwezig in alle levensfasen en het wordt steeds belangrijker om evenwichtig te eten. Scholen zijn bijvoorbeeld veeleisender dan vroeger.

Catering is een vak waar je niet zonder kunt, maar meer mensen zullen waarschijnlijk een gevarieerder, gezonder en duurzamer aanbod mee naar huis nemen.

Een gediversifieerder, gezonder en duurzamer aanbod

Met de crisis denk ik dat de mensen anders gaan consumeren. Niet echt iets nieuws, want het is slechts de voortzetting van een reeds bestaande trend, maar de crisis zal als katalysator werken.

Plotseling merkten verschillende generaties dat alles onzeker was, zelfs de rijken die geloofden dat hen niets kon overkomen.

Catering is een vak waar je niet zonder kunt, maar meer mensen zullen waarschijnlijk een gevarieerder, gezonder en duurzamer aanbod mee naar huis nemen.

Een kans om jezelf opnieuw uit te vinden?

Met de lockdown raakten mensen gewend aan telewerken, maar ze beseften dat ze ook een echte behoefte hadden aan een sociaal leven. Digitale communicatie alleen volstaat niet. Daarom zal de horeca nooit verdwijnen, maar moet de sector zichzelf opnieuw uitvinden.

Bij Sodexo denken we veel na. We zullen meer moeten werken met de lokale horeca, partnerschappen aangaan om animatie te voorzien, corners te maken, vaker samen te werken met bijvoorbeeld spelers op het vlak van banqueting, altijd onder de noemer duurzaamheid en dicht bij de lokale producenten omdat de mensen dat nodig hebben.

Ook voor ons is de concurrentie groot: niet iedereen eet in het bedrijfsrestaurant. Om klanten aan te trekken en te behouden, moet je een kwaliteitsservice bieden. De concurrenten van Sodexo zijn ook lokale spelers en recentelijk is er ook de deliverysector. Daarom ontwikkelen we op dit moment ons afhaalaanbod voor bijvoorbeeld het avondmaal, of voor de volgende dag.

Een professionalisering van de sector.

In een tijd waarin consumenten dagelijks kritiek of lofprijzingen uiten, is er geen plaats meer voor amateurisme. We zien nu al een professionalisering van de sector. Of het nu gaat om de lokale spelers of om anderen, we worden allemaal beoordeeld op wat we leveren en de consument is veeleisender dan voorheen.

De crisis is een katalysator

Maar of een bedrijf nu klein of groot is, er is geen tijd om pessimistisch te zijn. De economie zal zich niet in één klap herstellen, dus we moeten kijken hoe we ons het beste kunnen aanpassen. Sodexo staat voor 700 keukens, allemaal verschillend, een optelsom van kleine keukens zoals in een traditioneel restaurant waar het van fundamenteel belang is om de normen te respecteren. Nu zitten we in een economie 1.5 (wat staat voor 1,5 meter afstand)…

De crisis is een katalysator die veel veranderingen zal versnellen. Zo worden betalingen steeds vaker contactloos gedaan. Mensen in het bedrijfsleven kunnen ‘s avonds bestellen wat ze willen eten en het ophalen of laten bezorgen op kantoor. Deze trend bestond al, maar de inzet ervan wordt mogelijk gemaakt door de digitalisering.

Sodexo heeft ook een app (B by Sodexo) ontwikkeld om een maaltijd te bestellen die ter plaatse gegeten kan worden of mee naar huis kan worden genomen, bijvoorbeeld voor telewerkdagen. Dit maakt deel uit van de diensten die wij onze klanten aanbieden om hen te helpen veilig te herstarten. Ons Rise with Sodexo-programma biedt 6 specifieke post-Covid-diensten aan.

Zoals Richelieu altijd zei, je hoeft niet bang te zijn voor alles, je moet alles voorzien.

Wat zijn uw belangrijkste bekommernissen in deze ongeziene periode?

De crisis doet ons twijfelen aan onszelf, maar het vermogen van de mens om te vergeten is verbazingwekkend en we lopen het risico niets te leren uit onze fouten. Naar mijn mening is de grootste valkuil de welvaart die niet wereldwijd wordt gedeeld. Op alle niveaus moet het menselijke zijn plaats terugvinden. Fouten komen systemisch gezien voort uit het feit dat de welvaart niet wordt gedeeld.

Er zijn veel mensen die in moeilijkheden verkeren, op de rand van de precariteit staan en het einde van de tunnel niet zien. Vóór de crisis was het alsof je midden in de speeltijd zat, maar dan zonder toezichter! Het virus was het einde van de speeltijd. Volgens mij zullen we onszelf opnieuw moeten uitvinden door de belangrijke zaken in het middelpunt van het debat te plaatsen.

Een woord, een devies?

Zoals Richelieu altijd zei, je hoeft niet bang te zijn voor alles, je moet alles voorzien.

Bedrijfsrestaurants zijn de plaats bij uitstek voor gezelligheid, zowel voor het management als voor de teams. Er is een echte mix van mensen, het is soms een echte sociale lift. Onze roeping bij Sodexo is om meer dan alleen maaltijden aan te bieden, we willen een partner zijn van de werkgevers bij de heropstart.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1