REPORTAGE

Too Good to Go
Pascale Van Weert

Een derde van de voedselproductie in de wereld wordt verspild

Van veld tot bord gaan er in de hele voedselketen tonnen voedsel verloren: voedsel als zodanig, maar ook alle hulpbronnen die de productie ervan mogelijk maakten: water, energie, transport… Men schat dan ook dat de voedselverspilling verantwoordelijk is voor 8% van de uitstoot van broeikasgassen in de wereld!

De applicatie Too Good to Go werd in 2016 in Denemarken gecreëerd en helpt deze verspilling te beperken, doordat de consumenten onverkochte producten tegen een goede prijs bij restaurants en andere handelaren kunnen recupereren. Zodra de app werd gelanceerd, werd hij als iets vanzelfsprekends verwelkomd en het gebruik ervan verspreidt zich als een lopend vuurtje over heel Europa.

Een win-win-win

Het principe van Too Good to Go is buitengewoon eenvoudig. Het is gebaseerd op verrassingspakketten die bestaan uit de dagelijkse onverkochte producten van de handelaren: verse producten of gerechten, die nog steeds van prima kwaliteit zijn, maar waarvan de vervaldatum nadert.

Het is een win-win-win situatie: tegen een prijsje raakt de handelaar af van onverkochte goederen, de consument profiteert van goedkope maaltijden en de planeet ademt!

De consument weet op voorhand niet precies wat hij in het verrassingspakket zal vinden, maar hij weet zeker dat hij lekker zal eten en het is een mooi gebaar voor de planeet.

Eenvoudiger kan het niet:

Geen etiket, geen sortering. De restauranthouder stelt het verrassingspakket samen met zijn onverkochte producten, wat die ook mogen zijn.

Geen verbintenis, geen contract. Het aanbod van jouw restaurant is op 5 minuten online.

Voor de horeca zijn de voordelen duidelijk:

In plaats van onverkochte producten weg te gooien, maakt het restaurant er een kleine winst op. Anders belanden ze toch in de vuilnisbak!

De applicatie trekt een nieuw cliënteel aan. Too Good to Go heeft in België bijna 1,1 miljoen gebruikers en het is bewezen dat 75% van de klanten die dankzij de applicatie een zaak hebben ontdekt, vervolgens als vaste klanten terugkomen.

De bescherming van het milieu is niet langer een optie maar een noodzaak en de consument wordt hier steeds gevoeliger voor. In ieder geval is dit een eenvoudige en doeltreffende manier om de strijd aan te gaan tegen voedselverspilling.

Het is een win-win-win situatie: tegen een prijsje raakt de handelaar af van onverkochte goederen, de consument profiteert van goedkope maaltijden en de planeet ademt!

Getuigenis:

We interviewden de directeur Marketing & Innovatie van de EXKi-restaurantgroep.

David ESSERYK: “Tot op heden maken meer dan 30 restaurants van de keten al gebruik van de diensten van Too Good to Go en we zijn daar heel blij mee. Onze pakketten worden gevuld met de onverkochte producten van de dag. De klant vindt dus manden die elke dag totaal verschillend zijn gevuld met broodjes, salades en gebak.

Dit partnerschap biedt drie grote voordelen voor EXKi:

1. het valoriseren van onze onverkochte producten

2. een milieu- en maatschappelijke benadering om een nul-afvaldoelstelling te bereiken

3. de ontdekking van een selectie van onze producten door klanten die op zoek zijn naar ‘goede deals’ of klanten uit de buurt.

Dankzij de app kunnen we nieuwe klanten aantrekken, die op zoek zijn naar goede deals en nieuwe producten en smaken willen ontdekken. De uitdaging voor ons bestaat er dan natuurlijk in om die gelegenheidsklanten warm te maken voor het gebruikelijke gastronomische aanbod van EXKi!”

Redenen voor voedselverspilling in de horeca

  • Bereiding in te grote hoeveelheden
  • Overvolle buffetten
  • Te grote porties
  • Geen “doggy bags”
  • Overschotten bij de bereiding en geen hergebruik van ingrediënten
  • Te veel bestellen, te veel stock en gebrek aan adequate opslagfaciliteiten
  • De druk van de consumenten om op elk moment van de dag te kunnen genieten van de meest verse producten.

Voordelen voor de horeca:

  • Een kleine winst op de onverkochte producten in plaats van ze weg te gooien
  • Eenvoudige herwaardering van onverkochte producten (bespaar tijd bij het bepalen van uw gemiddelde dagelijkse verliezen)
  • Het aantrekken van nieuwe klanten (die vervolgens terugkeren als klassieke klanten)
  • Een imago van burgerzin, met respect voor het milieu, waarvoor de consument steeds gevoeliger wordt.
Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1