FOCUS

Vegan
Nathalie Duyck

Vegan verovert de horeca

Ben jij er klaar voor?

 

Vegan is ongetwijfeld dé foodtrend om op in te spelen de komende jaren. Vegan eten spreekt een heel brede groep consumenten aan die op zoek is naar gezondere of duurzamere  alternatieven. Dit sterk groeiende publiek zorgt er bovendien voor dat ook anderen jouw zaak zullen ontdekken. Denk maar aan hun vrienden, collega’s of familie. Mensen kiezen voor een restaurant waar iedereen uit het gezelschap lekker kan eten.

Staat er bij jou al vegan op de kaart? Mis de boot niet en pas je aanbod aan aan de culinaire tijdgeest. In dit artikel geven we alvast vijf praktische tips mee die kunnen helpen bij het vegan friendly maken van je zaak.

De tijd dat het volstond om snel een slaatje of pasta met groenten te improviseren, is voorbij. Je klanten willen een gerecht dat lekker en volwaardig is, net zoals de rest van de kaart.

1. Kies voor gerechten die iedereen aanspreken

Veganisten eten geen dierlijke producten dus geen vlees, vis, eieren of zuivel. Honing, dierlijke bouillon of gelatine worden ook vermeden. Denk echter niet alleen aan zonder wanneer je een plantaardig gerecht samenstelt. De vegan keuken staat even goed voor heel veel smaak, kleur en creativiteit.

De tijd dat het volstond om snel een slaatje of pasta met groenten te improviseren, is voorbij. Je klanten willen een gerecht dat lekker en volwaardig is, net zoals de rest van de kaart. Mogelijke gerechten zijn “Japanse ramen met gemarineerde tofu”, een “pulled jackfruitburger met zoete aardappelwedges (vegan)” of “stoverij met frietjes (vegan)”. Een goed doordacht en aantrekkelijk omschreven gerecht trekt de aandacht van zowel veganisten als van alle andere klanten. Probeer voor elke menugang een vegan optie te voorzien, dus ook borrelhapjes en dessert.

2. Let op voor verborgen ingrediënten

Wees er zeker van dat er geen dierlijke ingrediënten in de gerechten zitten. Mogelijke valkuilen zijn vissaus in curry, boter of dierlijke bouillon in soep of yoghurt of honing in een dressing. Bij twijfel kan je de producent of verdeler contacteren.

3. Kleine details maken het verschil

Vegan mayonaise bij de frietjes, een speculooskoekje en plantaardige melk bij de koffie of olijfolie bij het brood: Het zijn enkele kleine aanpassingen die weinig moeite vragen en klantvriendelijkheid uitstralen. Een gebaar dat zeker geapprecieerd wordt en ervoor zorgt dat men over je zaak zal praten en misschien wel een positieve review achterlaat.

4. De truc met de menukaart

De presentatie op de menukaart bepaalt wie welk gerecht zal kiezen. Vermijd een aparte vegan sectie. Je kiest er beter voor om de gerechten aan te duiden met een symbool of er gewoon vegan naast te zetten. Zorg er ook voor dat mensen meteen willen proeven. Pasta met kerstomaatjes en gegrilde look in een roomsausje (vegan) klinkt bijvoorbeeld stukken beter dan veganistische pasta.

5. Zet je vegan aanbod in de kijker

Zorg ervoor dat meteen duidelijk is dat je vegan gerechten aanbiedt. Potentiële klanten gaan af op wat online en ter plaatse zichtbaar is. Ga er niet van uit dat mensen wel zullen bellen of mailen. Deel foto’s van gerechten op sociale media en pas je menukaart aan, ook online. Aan de ingang kan je meteen duidelijk maken dat je een vegan aanbod hebt. Vraag je gratis vegan friendly-sticker aan bij BE Vegan vzw.

Heb je vragen of nood aan meer tips en begeleiding? Aarzel niet om contact op te nemen met BE Vegan. We helpen ook graag met de marketing van uw vegan aanbod.

Website:  www.bevegan.be/nl/professionals

E-mail:  info@bevegan.be

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1