REPORTAGE

Bruynooghe Koffie
Wim De Mont

Baristakwaliteit van alle tijden

De koffie van Bruynooghe is al sinds 1935 op de markt. Aan de receptuur en de melanges werd al die tijd niets veranderd. En toch is Bruynooghe verrassend actueel, met dank aan een opvallende rebranding.

Het koffiemerk Bruynooghe bestaat al sinds 1935 en heeft een trouwe fanbasis. De voorbije jaren waren de marketinginvesteringen voor Bruynooghe beperkt, maar daar kwam dit jaar verandering in. Miko Coffee Service, de eigenaar van het merk, bereidde een stevige relaunch voor… in april. Door de coronaperikelen werd die relaunch uitgesteld, maar nu is het zover, met inbegrip van een complete rebranding door het Brugse bureau Cayman en een PR-campagne door Walkie Talkie. Een geslaagde operatie!

Volledige rebranding

Bruynooghe ‘2.0’ is een bewuste zet van Miko Coffee Service om nog beter de hele markt te dekken. Het merk Miko mikt op de b2b-markt: kantoren, scholen, horeca en health care. Het fairtrademerk Puro mikt op bedrijven en horeca-uitbaters die voor smaak én duurzaamheid gaan. Grand Milano is exclusief bedoeld voor de horeca en Bruynooghe is een hybride merk. Van regionaal (West-Vlaams) merk groeide het uit tot een fijnproeversmerk dat op alle markten beschikbaar is, ook in de retail.

“Ondanks de beperkte marketinginspanningen bleef Bruynooghe goed verkopen,” zegt Liesbeth Lenaerts, marketing & communication officer bij Miko Coffee Service. “De consument verouderde wel met het merk en dus gingen we over tot een restyling, om het merk weer helemaal op de kaart te zetten.” Dat gebeurt aan de hand van een volledige rebranding, met mooie, opvallende verpakkingen, een nieuwe website en een reclamecampagne. Er zijn printadvertenties en al wie deze zomer aan de Kust verblijft, zal niet naast de rood-witgestreepte kusttram kunnen kijken. Die rijdt de hele zomer én het hele najaar. Nog in het najaar moet Bruynooghe Koffie een blikvanger zijn op Horeca Expo in Gent. De (geregistreerde) baseline ‘Wij hebben een boontje voor u’ werd uitgebreid naar ‘Wij hebben een ambachtelijk boontje voor u’.

Bruynooghe Koffie verbindt

Bruynooghe is altijd een kwaliteitsmerk geweest en daar wordt ook na de rebranding niets van afgedaan. “Bruynooghe is een perfecte bruggenbouwer,” zegt Liesbeth Lenaerts. “Deze koffie wil generaties verbinden en dat spelen we ook uit in de campagne”. Op het centrale campagnebeeld zien we een hippe oma en haar kleinzoon, allebei aan de slag met de koffie van Bruynooghe. Van slow coffee tot dubbele espresso: Bruynooghe staat voor traditie en innovatie! De gestreepte kledij van beiden is een speelse accentuering van de verbinding.

Streepjes op tafel en in de webshop

Het gamma van Bruynooghe 2.0 gaat breed en is sinds kort voor de particulier ook online te verkrijgen. Voor de retail – op dit moment is Bruynooghe verkrijgbaar in meer dan 300 winkels – bestaat het gamma uit gemalen koffie, bonen, twee soorten pads, filters en later ook capsules. In de horeca wordt vooral de rood-witte verpakking uitgespeeld. Op de verpakking… en op tafel: ook de koekjes, suiker, melk en kopjes van Bruynooghe kregen kleuren en streepjes.

Al wie deze zomer aan de Kust verblijft, zal niet naast de rood-witgestreepte kusttram kunnen kijken. Die rijdt de hele zomer én het hele najaar.

Nationale ambities

Bruynooghe is van oudsher een regionaal merk, maar de rebranding onderstreept de nationale ambities van het merk. Bruynooghe is een Belgisch merk, en dus perfect tweetalig. Of maken we daar beter drietalig van? De regionale, meer bepaald West-Vlaamse herkomst wordt niet weggestoken. Integendeel: de reclamecampagne omvat enkele slogans in het West-Vlaams. En Bruynooghe is een ‘merk van de mensen’. En dus schrijft men zoals we praten: informeel, met een knipoog. In de je-vorm, en zonder vies te zijn van een woordmopje. Bruynooghe wil eigenwijs zijn, zonder zichzelf al te serieus te nemen.

Dat Bruynooghe deel is van Miko Coffee Service, maakt het trouwens gemakkelijk om een nationale rol te spelen: klanten van Bruynooghe kunnen gebruik maken van de volledige ‘A tot Z’ service van Miko, met één aanspreekpunt, één technische dienst enzovoort. Binnen het aanbod van Miko kan elke horecazaak het merk kiezen dat het best bij het cliënteel past… met inbegrip van de bijhorende kopjes, melk, suiker en koekjes.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1