COACHING

COVID SITUATION
Henri Wynants

De horeca heruitvinden

 

Inmiddels ondergaan we de tweede crisis, en werden de maatregelen voor de horeca verstrengd

Meest in het oog vallend zijn de mondmaskerplicht, het verplicht handen ontsmetten bij het binnenkomen, en de registratie bij het bezoek aan een horecazaak. Iets wat wij ook reeds in onze Whitepaper van begin mei suggereerden. Inmiddels al lang plicht in veel andere landen, en dat verloopt soepel, soms al digitaal.

In sommige landen worden in horecazaken en toeristische diensten briefjes uitgedeeld die je thuis vooraf kan invullen en bij het binnenkomen gewoon kan afgeven. Iets waarvoor de brouwerijen bijvoorbeeld zouden kunnen zorgen, met hun logo op de keerzijde. Dat bespaart gedoe bij het binnenkomen van de horecazaak. Maar, zoals gezegd, ook digitale oplossingen zijn mogelijk.

Pijnpunt basishygiëne

Veel uitbaters zijn echt nog te weinig bezig met het aspect hygiëne, en verwonderlijk is dat niet: volgens het jaarverslag 2019 van het FAVV is 31 % niet volledig in orde. En dat jaarverslag gaat dan nog maar over de vanzelfsprekende basishygiëne.

Toch dit: het FAVV controleert niet op het respecteren van de specifieke Covid19-maatregelen. Liesbeth Van de Voorde van de Dienst Communicatie van het FAVV: “ Dat behoort niet tot het takenpakket van het FAVV. De controles op het dragen van mondmaskers of andere specifieke beschermingsmaatregelen zijn een opdracht van de politie. We weten dat de Horeca het momenteel heel moeilijk heeft dus houden we onze inspectiebezoeken zo kort mogelijk”.

In de keukens is het mondmasker verplicht wanneer de anderhalve meter regel niet kan gewaarborgd worden.

Wat kan je doen?

Inmiddels heeft de regering er voor gekozen om het beleid voor een deel over te dragen aan de provincies en gemeentes. Die kunnen in functie van de lokale omstandigheden het nationaal beleid verscherpen. Daardoor kunnen in sommige steden de Coronaboetes oplopen tot 1 600 euro per overtreding, zelfs gevangenisstraffen zijn mogelijk! En er werd regelmatig op gehamerd: de tijd van waarschuwingen is voorbij.

Toch dit: richtlijnen worden soms verschillend geïnterpreteerd. Zo werden aan de kust boetes uitgeschreven voor bediening aan het loket, de zogenaamde raamverkoop. Je mag namelijk alleen aan tafel gezeten gasten bedienen. In andere kustgemeenten is het dan weer anders. Om te weten wat in jouw gemeente al dan niet mag of kan ga je best even je licht opsteken bij het gemeentebestuur.

  • Mondmaskers zijn verplicht voor de gasten in horecazaken, behalve aan tafel. Het personeel draagt altijd het mondmasker. In de keukens is het mondmasker verplicht wanneer de anderhalve meter regel niet kan gewaarborgd worden.
  • Verbod op hoog-risicoconsumpties, de zogenaamde ‘to share’ gerechten of dranken.
  • Binnen de sociale bubbel is café- of restaurantbezoek toegestaan, de groep mag maximaal 10 personen tellen. Dat maximum van 10 personen geldt ook voor recepties of feestmaaltijden in het kader van communies, huwelijken en dergelijke. Maar ook hier weer zijn er verschillen: in Antwerpen geldt bijvoorbeeld een principieel maximum voor één bubbel van 4 personen aan tafel.
  • De gasten moeten aan tafel blijven zitten. Staan ze op om b.v. naar het toilet te gaan of buiten te gaan roken moeten ze een mondmasker dragen.
  • Cafés en restaurants moeten er voor zorgen dat de afstand tussen de tafels minstens anderhalve meter is. In sommige gemeenten moet de afstand tussen de tafels twee meter zijn.
  • Je mag alleen gasten bedienen die aan tafel gezeten zijn. Er mag geen bediening aan de bar zijn, behalve in eenmanszaken en wanneer de minimumafstand van 1,5 meter gerespecteerd wordt.
  • Sluitingsuur is nationaal om 1 uur ’s nachts, maar weer eens kan de locale overheid dit vervroegen.
  • Per tafel moet minstens één persoon zijn of haar contactgegevens achterlaten.

Actie

Je actieplan zal dus onverbiddelijk rekening moeten houden met de anderhalve meterregel, de bubbel van vijf (of vier) en gezelschappen van maximaal tien deelnemers. Ook met het verplicht dragen van mondmaskers, het vroege sluitingsuur en in sommige regio’s de avondklok. Maar inventieve geesten kunnen daar toch oplossingen aan knopen.

Ga zeker geen twijfelachtige oplossingen zoeken om de coronamaatregelen te omzeilen: zoals argumenteren dat het over privéfeestjes gaat en dergelijke. Je brengt het beroep in diskrediet en het betekent oneerlijke concurrentie tegenover de collega’s. Als een horecabedrijf in de buurt toch de maatregelen negeert mag je hem of haar daar gerust op aanspreken.

 

De boel omgooien

Maar vooral: we zullen anders moeten gaan denken: goesting of niet, de horeca moet opnieuw uitgevonden worden. Denken dat we terug gaan naar hoe het voorheen was is geen optie. Het is ongetwijfeld moeilijk om dezelfde resultaten neer te zetten als voor de crisis maar je kan om te beginnen eerst al je uitgaven onder de loep nemen: zijn ze allemaal nodig? Kan het niet met een beetje minder? Ga in discussie met je leveranciers!

Gert De Mangeleer vertelt in Het Laatste Nieuws hoe hij snel verkaste naar Zedelgem waar hij 150 gasten kan ontvangen. Eetbare bloemen van 1 euro per stuk kweekt hij nu zelf (besparing vier euro per gerecht), en in de voormalige L.E.S.S. op Het Zand ging hij inventieve ijsjes verkopen. En de zaak blijft rendabel. Oké, dit is niet voor iedereen weggelegd, maar het geeft aan hoe een inventieve chef met dergelijke crisis omgaat.

Voorlopig kunnen veel zaken het nog redden met uitgebreide terrassen. Maar herfst en winter komen er aan. Om binnenhuis te kunnen werken zal verluchting het ordewoord zijn. Denk nu reeds na over oplossingen. Airco met HEPA-filters is mogelijk efficiënt in een vliegtuig, want daar gaan gedurende de vlucht de deuren of vensters niet open. Maar in een horecazaak?

Bouw zeker je takeaway uit. Het vraagt minder personeel, de BTW is lager, en je hebt minder duur serviesgoed nodig.

Ruimte nodig? In veel steden staan halve winkelstraten leeg, eens gaan praten met het gemeentebestuur en de eigenaars leidt misschien tot onvermoede mogelijkheden voor een pop-up zaak.

Hotels en restaurants die zich voornamelijk, en met een zeker dedain, uitsluitend op vermogende Amerikanen, Chinezen, Japanners en Arabieren richtten zullen, met tegenzin misschien, meer naar de minder royale Belgische toerist moeten kijken. Want het luchtverkeer dat de internationale gasten naar de businesshotels in de steden brengt zou volgens specialisten niet in korte tijd weer normaal verlopen.

Go digital!

En ook dit is zeker: de volgende jaren worden digitaal. De bedrijfswereld heeft de digitalisering omarmd. De CEO van een hightechbedrijf met vestigingen in België, Spanje en Nederland vertelde mij dat sinds de eerste Corona-uitbraak in maart zij volledig omgeschakeld zijn op digitaal vergaderen, thuiswerken, offertes maken, plannen, rapporteren… Alleen werfbezoeken gebeuren nog fysisch. Dat betekent dat er veel minder reisjes zijn, met grote besparingen inzake hotelkosten en zakendiners. Dat is zo goed meegevallen dat ze voortaan hoofdzakelijk digitaal zullen blijven werken, de nettowinst is ondanks Covid19 over de eerste zes maanden van het jaar gevoelig gestegen.

Als alles zo digitaal mogelijk wordt, moet ook de horeca nadenken over welke processen kunnen gedigitaliseerd worden.

Communiceer!

Alleszins is de potentiële bezoeker van een horecazaak heel ongerust. Bij de eerste de beste opstoot of nieuwe crisis, een gerucht is al voldoende, worden reservaties massaal geannuleerd.

De eerste opdracht is dus: die potentiële gasten heel goed en duidelijk te informeren over hoe je de Covid19-maatregelen toepast, en wat je allemaal doet om het risico op eventuele besmettingen te voorkomen.

Die communicatie moet zo breed mogelijk uitgesmeerd worden: zeker via de digitale weg. Vergeet Facebook en Twitter niet, laat weten wat je doet!

Denk ook aan uw personeel

Tenslotte nog dit: alle (pers)aandacht gaat naar de relatie tussen de horeca en de gasten. Echter mag niet vergeten worden dat we ook een relatie met ons personeel hebben: die mensen hebben dikwijls schrik om besmet te worden op het werk. De omstandigheden zijn er ook naar: contact met veel gasten, die dikwijls de afstandsregels niet respecteren. In de keukens: snellere overdracht van het virus door warmte, damp en luchtcirculatie. Vooral de afwaskeuken kan daarin een pijnpunt zijn. Hoog tijd dus om eens na te denken of je personeel wel echt in veilige omstandigheden kan werken, want bij besmetting door nalatigheid van de uitbaters komen de schadeclaims gegarandeerd.

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1