FOCUS

Nightlife
Ruben De Ville

Laat het feest beginnen!

De eindejaarsperiode komt eraan. Na twee coronajaren waarin feesten met oudjaar moeilijk tot onmogelijk was, is de Belg klaar om er een stevige lap op te geven.

Nightlife, het is een breed begrip. In de jaren ’90 en de vroege jaren ’00 was ons land het epicentrum van de megadiscotheken. Uit de buurlanden en van verder kwamen feestvierders naar de Boccaccio, de La Rocca, de Zillion… Dat er heimwee is naar deze tijd, bewijst het succes van de film over de laatstgenoemde danstempel.

Nu telt ons land nog een handvol succesvolle megadiscotheken. Onze grotere steden tellen wel nog kleinere (underground) clubs. Het latere tanende succes van het discotheekleven had verschillende oorzaken. De toenemende alcoholcontroles langs de weg, het rookverbod in de horeca, de steeds strenger wordende reglementering inzake geluid en brandveiligheid… En niet te vergeten, de opkomst van de vele festivals en evenementen. Deze namen een stevige hap uit het uitgaansbudget van de jongeren.

Danscafés

De meer kleinschalige danscafés of ‘swingcafés’ deden hun intrede en ook vandaag zijn deze vaak erg populair. Zaken die soms ook overdag of van in de vooravond open zijn, maar later op de avond of in het weekend een dj inschakelen, het meubilair herschikken en de sfeer- en feestverlichting inschakelen. Het feit dat België erg liberaal is op het vlak van sluitingsuren, in tegenstelling tot verschillende van onze buurlanden, maakt dat veel van deze etablissementen vlotjes feestvierders tot in de vroege uurtjes verwelkomen.
Maar ook deze cafés en bars moeten zien op te tornen tegen het steeds groter wordende aanbod aan evenementen: festivals, muziekoptredens, sportmanifestaties, foodhappenings, beurzen, themafeesten, strand- en pop-up bars… Zeker in de zomermaanden is die concurrentie groot.

De hedendaagse klant wil beleving, verbinding en variatie en als uitbater is het zaak om daarop in te spelen. Je zaak aanpassen aan de seizoenen trekt altijd volk aan. Het thema après-ski is geheid een succesnummer. Zorg voor (Duitse of Nederlandstalige) schlagermuziek, serveer shotjes (bijvoorbeeld schnaps) aan promoprijzen, voorzie een attentie voor wie in dirndl of met een tirolerhoed op komt… Ook Halloween leent zich uitstekend voor een thema-avondje. Natuurlijk voorzie je dan aangepaste decoratie, maar je kunt bijvoorbeeld ook een aantal speciale cocktails met ‘griezelige’ namen aanbieden. Uiteraard mag een Bloody Mary niet ontbreken…

Tiki

Gaan we naar de zomer, dan kun je eventueel uitpakken met een Tikibar, binnen of op het terras of in de tuin. Tikicocktails zijn tropische fruitcocktails met rum en bonte garneringen. Bekende cocktails in dat genre zijn de Mai Tai en de Zombie. Tiki is de laatste jaren aan een comeback bezig. De Tikicultuur ontstond rond de jaren ‘30 van de 20e eeuw in de Verenigde Staten. De stijl is geïnspireerd op de Tikisnijkunst uit de Maoricultuur. Je serveert de cocktails in een keramieken mok met een Hawaïaanse stijl. In het reliëf zit steevast een Tikihoofd verwerkt. In de handel vind je voor een zachte prijs barmeubeltjes in Tikistijl, vaak uit bamboe en met een rieten dakje. Uiteraard vergeet je niet om in je Tikibar een aantal mocktails aan te bieden. De Tikistijl, die erg op (tropisch) fruit gebaseerd is, leent zich daar uitstekend toe.

Maar er zijn nog andere manieren om een zomerse, feestelijke sfeer in je zaak te brengen. Zo voorzien de producenten van anijsdranken graag promotarieven en decoratie, zeker als je bijvoorbeeld een klein petanquetornooitje voor de goede klanten voorziet… Of hoe je de Provence naar België haalt.

Barfood

Het strikte onderscheid tussen restaurant en café/bar is al een hele tijd aan het verglijden. Er ontstaan hybride concepten. Restaurants – ook de gastronomische – nemen elementen uit nightlife over en cafés en bars serveren steeds vaker finger- en barfood, soms tot in de late uurtjes. Goed geschikt in dit genre: in het zicht van de klanten versneden edele hammen, carpaccio met parmezaan en raketsla, sushi, flatbread met hummus en andere dips, burrata met pesto en snippers gedroogde ham… Kortom; gerechtjes die je gemakkelijk op voorhand kan klaar zetten of waar weinig werk aan is, die vlot te eten zijn door de gast (zonder snijwerk) en die niet doordeweeks ogen, maar eerder origineel en/of exclusief.

Door dit soort minigerechtjes aan te bieden vermijd je dat de hongerige gast andere oorden opzoek of huiswaarts trekt. Het is sowieso een trend dat de gast vandaag de dag iets wil kunnen eten waar en wanneer hem dat best uitkomt, en niet gebonden wil zijn aan uren of locaties.

Wat met de ginhype?

De grootste ginhype, waarbij met de regelmaat van de klok een nieuwe gin werd voorgesteld, lijkt stilaan voorbij. Toch kunnen we nu wel zeggen dat gin-tonic een blijver is gebleken. Zeker als aperitief. Het is al ver zoeken naar een restaurant waar ze niet minstens drie soorten aanbieden. En ook in nightlife blijft gin het goed doen. Wat wel stilaan verdwijnt zijn de overdadige garneringen van de gin-tonic. Hier gaat men eerder terug naar de basis, een goede gin met een kwalitatieve tonic. De premium tonics nemen trouwens een steeds belangrijkere rol in. Ook meer en meer in trek: de alcoholvrije gin. Na een schuchter begin zijn er nu al heel wat kwalitatieve alcoholvrije gins op de markt.

Enkele jaren terug werd vermout als nieuw succesnummer aangekondigd, of zelfs als opvolger voor de gin. Toch is dat er in ons land niet echt uitgekomen. Vermout is dan weer wel één van de elementen van de negroni, het erg populaire aperitief waar verder nog gin en campari in zit.

Voor heel wat clubbers is vodka hét uitgaansdrankje. Daar heeft een uitgekiende marketingstrategie, met luxueus vormgegeven flessen en associaties met bekende figuren en nightclubs, wel wat mee te maken. De geurloze sterkedrank is veelal gemaakt van granen of aardappelen. De origine van deze basisproducten en het aantal distillaties is bepalend voor de kwaliteit van de drank. Premium vodka’s worden soms tot vijf keer gedistilleerd, om alle onzuiverheden weg te krijgen en een frisse, elegante en zachte smaak te bekomen.

Een ijsgekoeld glaasje vodka is zeker niet te versmaden, maar wij durven er donder op zeggen dat er met oudjaar ook heel wat champagnekurken zullen knallen!

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

WhatsApp

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1