TECHNOLOGIE

Resengo / Deliverect / Strobbo / Apicbase / Too Good To Go

Restaurant tech: een must voor de moderne horecazaak

Een succesvol restaurantbedrijf runnen gaat niet alleen over het bereiden en serveren van lekker eten aan je gasten. De consument van vandaag wil een unieke, gepersonaliseerde eetervaring die misschien niet eens binnen de muren van je restaurant plaatsvindt.

Maar hoe kan je ervoor zorgen dat je de klanten kan geven wat ze willen, terwijl je jouw bedrijf op de meest efficiënte manier beheert? Hoe stroomlijn je jouw dagelijkse activiteiten en haal je het meeste uit je tijd?

Het antwoord is ‘technologie’, meer bepaald restaurant tech. Van het beheren van reserveringen en het plannen van werkschema’s, over het stroomlijnen van online bezorg- en keukenprocessen, tot het bestrijden van voedselverspilling: hier zijn enkele technologieën en platformen waarmee je je horecazaak gemakkelijk kan beheren en optimaliseren!

Eenvoudig online een tafel reserveren met Resengo

De digitale revolutie

Tegenwoordig staat het online gebeuren meer dan ooit centraal in ons leven. We kijken niet alleen televisie, winkelen of boeken vakanties digitaal, maar plannen ook vaker online ons restaurantbezoek. Op zoek naar een leuk restaurant? We Googelen het even. Een tafel reserveren? Dat doen we ook digitaal, lekker makkelijk vanuit onze luie zetel. Hoe meer een restaurant dan ook opvalt in het grote online aanbod, hoe beter. Digitale tools die restaurateurs helpen, maken daarom het verschil.

Het belang van restaurants om zich online te positioneren wordt zo meteen duidelijk. De dagen dat mensen de Gouden Gids openden om een leuk adresje op te zoeken, zijn immers allang voorbij. Zoekmachines zijn nu dé tools die toekomstige klanten naar je restaurant leiden. De online aanwezigheid van je restaurant is dus heel belangrijk om klanten de optie te geven snel op je website of boekingssite te geraken. Positieve feedback van andere klanten speelt daarbij alleen maar in je voordeel. Want laten we eerlijk zijn: ook jij reserveert liever een tafel in een restaurant waar de vorige gasten erg enthousiast waren over de inrichting, de bediening en het eten… Nietwaar?

Leer je klanten kennen

Zodra klanten hun restaurantkeuze hebben gemaakt en op je website zijn beland, willen ze hun tafel het liefst direct reserveren en, indien mogelijk, zonder de telefoon te moeten gebruiken. Heeft je restaurant een online reserveringssysteem? Heel goed! Hiermee kunnen je klanten op elk moment van de dag snel en eenvoudig hun tafel reserveren. Ze kiezen in een mum van tijd hun aankomsttijd, aantal gasten, en zelfs hun favoriete tafeltje. Bovendien kunnen klanten je van tevoren informeren over eventuele voedselallergieën of over een jarige in hun groep. Handige weetjes voor jou als restaurateur, die je gemakkelijk kunt oppikken om je klanten een persoonlijke, maar vooral onvergetelijke restaurantbeleving te bezorgen.

Tot slot hebben klanten bij het maken van een online reservering ook de mogelijkheid om zich te abonneren op je nieuwsbrief. Dit geeft je de mogelijkheid om hen op de hoogte te houden van je laatste nieuwe gerechten of interessante promoties. En nog een bonus: klanten ontvangen automatisch een bevestigingsmail met hun reserveringsgegevens, die ze op elk moment gemakkelijk kunnen wijzigen. Dankzij herinneringsmails, reserveringen op de kredietkaart of vooruitbetalingen, zorg je er ook voor dat de kans op no-shows tot een minimum wordt beperkt.

Kortom, door je restaurant online in de schijnwerpers te zetten, zal het runnen van een restaurant niet alleen een stuk eenvoudiger worden, maar zal ook je omzet stijgen. Resengo is een oplossing die al deze elementen faciliteert en ook koppelingen maakt met de meest gebruikte digitale systemen voor personeel, kassa- of CRM-systemen.

Beheer je online bestellingen efficiënt met Deliverect

Het tijdperk van online maaltijdbezorging

Als je restaurant een sterke online marktpositie wil opbouwen, dan is het van cruciaal belang dat je klanten ook online eenvoudig én snel een maaltijd kunnen bestellen. Het aantal restaurants dat maaltijdbezorging en/of take-away aanbiedt, stijgt dan ook elk jaar. En ook de vraag groeit: in sommige landen wordt zelfs al 60% van alle maaltijden buiten het restaurant gegeten. Food delivery zit duidelijk in de lift, en mee op de kar springen kan jouw restaurant helpen je bereik en zichtbaarheid te vergroten, en simpelweg meer te verkopen.

Maar voor je begint met het verpakken en online verkopen van je maaltijden, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je dit nieuwe verkoopkanaal moeiteloos kan beheren, en je tijd en middelen op de meest efficiënte manier kan inzetten. Door je online bezorgplatformen, zoals Uber Eats, Takeaway.com en Deliveroo, aan het kassasysteem van je restaurant te koppelen, kan je de vaakst voorkomende valkuilen van thuisbezorging vermijden.

Maar hoe werkt zo’n kassakoppeling dan precies?

Je kan dit zien als een automatisering van je online orderflow: al je online bestellingen worden automatisch naar je kassasysteem doorgestuurd, zodat je personeel deze niet meer manueel hoeft te verwerken of over te typen in je kassa. Bovendien gaat elke bestelling ook onmiddellijk door naar de keuken, waar meteen ook een bestelbon wordt geprint. Je bezorgplatformen verbinden met je kassa bespaart je bijgevolg een pak tijd en verlaagt tegelijkertijd het risico op menselijke fouten.

Ook als je enkel afhaalmaaltijden biedt, kan je profiteren van de voordelen die we hierboven opnoemen. Je ‘Click & Collect’-shop kan je namelijk ook eenvoudig laten koppelen aan je kassasysteem, zodat je take-away veel vlotter verloopt.

“Allemaal goed en wel”, denk je vast, “maar hoe zit het dan met al die verschillende iPads en tablets?” Het klopt dat, als je restaurant met meerdere partijen samenwerkt voor maaltijdbezorging, je per platform een specifieke tablet krijgt,. Elk toestel heeft zijn eigen meldingsgeluidjes, software en bestelbonnen… Best verwarrend én afleidend voor je personeel. Toch kan je ook dit probleem eenvoudig verhelpen door in zee te gaan met een all-in-one-softwareplatform voor het beheer van je online bestellingen. Je hebt dan maar één dashboard meer nodig; één toestel; één bron voor al je online orders via al de verschillende platformen.

Kort samengevat: online delivery en take-away is zonder twijfel een waardevol extra verkoopkanaal voor je restaurant. Door je online bestellingen te automatiseren met een kassakoppeling kan je dit kanaal bovendien eenvoudig beheren, zodat je kan genieten van de talrijke voordelen die bij thuisbezorging komen kijken.

Je personeelsplanningen beheren met Strobbo

Plan slim, spaar tijd en geld

Goed personeel hebben is goud waard, dat is zeker. Een naadloze en vlotte planning ervan is daarom van essentieel belang om je team te laten bijdragen tot het succes van je business. De hospitality sector valt en staat namelijk op flexibiliteit, en dat geldt voor zowel jouw klanten als je personeel.

Digitalisatie en automatisatie van je personeelsbeheer kunnen je hierbij helpen. Kies daarom voor een tool die jou helpt om tijd en geld te besparen in de planning en uitbetaling van je personeelsbeheer, zoals Strobbo.

Dit platform bespaart je kopzorgen over de juiste bezetting dankzij de integratie met je reservatiesysteem (zoals Resengo bijvoorbeeld). De digitale tijdregistratie-module helpt je bovendien bij het bijhouden van het aantal gewerkte uren per werknemer, zodat je geen tijdrovende Excelsheets meer hoeft te maken. Je kan deze module eenvoudig toevoegen op je kassascherm of een tablet.

Start er een student of flexwerker? De Dimona-aangifte wordt automatisch doorgestuurd, geen stress.

Automatiseer je personeelsadministratie

Koppel daarnaast ook vlot met je sociaal secretariaat voor de loonverwerking of met jouw interimkantoor voor het inzetten van studenten. Wanneer je een interim werkkracht inplant, stuurt de tool automatisch een mail naar het interimkantoor om de contracten aan te maken (ook mogelijk via API). Mits een koppeling met je kassa kan je ook snel zicht krijgen op je rendabiliteit en productiviteit op het einde van de dag.

Hou je foodcost laag met Apicbase

Als de bestellingen ontvangen zijn, dan schiet de keuken in actie. De impact van de back of house op je winst is enorm. Foodcost alleen al neemt snel 28-32% van je omzet in beslag, met pieken tot wel 45%.

Goed keukenmanagement beperkt die kosten, meer specifiek de vermijdbare kosten. Als de kosten dalen, gaan de marges omhoog. De restaurantsector is grotendeels een sector met lage winstmarges. Het is dus zinvol om die marges zorgvuldig te beschermen.

Laten we nog eens kijken naar de foodcosten. In dit voorbeeld brengen we ze terug van 35% naar 30%, een daling van 5%.

Inderdaad, de brutowinst stijgt met meer dan 50%. De vraag is dan: hoe laat je de foodcost dalen met 5%? Geen gemakkelijke vraag. In tegenstelling tot de inkomsten zijn kosten doorgaans onzichtbaar. Ze liggen op de loer in voorraadkamers en tussen de plooien van je kostprijsberekeningen. Anders gezegd: kosten moet je actief opsporen.

Breek de zwarte doos van je back-of-house open

Iedereen kent de uitspraak ‘follow the money’, maar in de keuken is er zoveel te doen dat het moeilijk is om alles bij te houden.

Hoeveel Excelbladen je ook gebruikt, de back-of-house helemaal controleren is en blijft een aartsmoeilijke opdracht. Je ziet geld binnengaan aan de ene kant, en aan de andere kant komt er een afgewerkt gerecht uit, wat er tussenin allemaal gebeurt met de centen is vaak niet meer dan een goede gok.

Om de kosten te drukken, heb je harde data nodig. Zonder de juiste hulpmiddelen is het vinden van die data tijdrovend, onnauwkeurig en… ronduit saai. En zoals in elke sector geldt de regel: hoe meer locaties je beheert, hoe beter je controle moet zijn om grote verliezen te voorkomen.

Neem bijvoorbeeld de voorraad. Overbevoorrading leidt tot verspilling en dat doet je foodcost de pan uit rijzen. Dat wil je te allen tijde vermijden. Om overstock te voorkomen, moeten je inkopen heel nauwkeurig zijn. Bestel niet meer dan je nodig hebt, en alleen als je het nodig hebt.

Om precies te bestellen heb je toegang nodig tot:

  • Actuele verkoopgegevens
  • Real-time stock status
  • Een prognose van het aantal porties dat je zal serveren

 

In de bovenstaande lijst ontbreekt nog één stukje cruciale informatie, namelijk je recepten. Je recepten verbinden alle food-gerelateerde gegevens met elkaar. Recepten vertalen ‘het aantal verkochte porties’ naar ‘de hoeveelheid gebruikte ingrediënten’. Die trek je af van de voorraad, zodat je weet wat je nog in stock hebt. Vervolgens zet je die gegevens om in bestellijsten voor je leveranciers.

Probeer dit alles drie keer per week te doen? Dat is veel tellen en rekenen. Om nog maar te zwijgen van de tijd die je meest waardevolle mensen eraan kwijt zijn: de F&B manager, de executive chef, de operations manager en in veel gevallen ook de boekhouder.

Het hoeft dus niet te verbazen dat veel restaurantprofessionals al tevreden zijn met een schatting van hun stock en bestellingen, zelfs als dat betekent dat ze een potentieel winstverlies van 50% moeten incasseren.

Nochtans is het met de juiste managementsoftware voor restaurants eenvoudig om de winst te beschermen. De software doet de berekeningen – rekening houdend met alle mogelijke variabelen – en genereert een nauwkeurige bestellijst voor je leveranciers. Al wat je nog moet doen is op verzenden drukken en je favoriete leveranciers ontvangen een e-mail met je bestellingen voor de volgende dag.

Ga de strijd tegen voedselverspilling aan met Too Good To Go

Een derde van alle geproduceerde voeding geraakt niet tot op ons bord

De horeca kan ook rekenen op technologie om haar activiteit op dagelijkse basis te verbeteren: het beter beheren van haar klanten- en orderstroom, het plannen van haar bevoorrading en het leveren van de juiste mensen om al deze verschillende elementen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Dankzij de gebruiksvriendelijke tools is het nu eveneens mogelijk om de financiële kant van het verhaal beter te beheren.

Door de huidige situatie is de vraag minder voorspelbaar en kan deze enorm schommelen, wat helaas kan leiden tot aanzienlijke voedselverspilling. En dat in een tijd waarin niemand graag ziet dat hun heerlijke producten of vers bereide maaltijden in de vuilnisbak belanden.

Wereldwijd belandt een derde van het geproduceerde voedsel niet op onze borden. Dit representeert 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Voedselverspilling heeft een enorme impact op het milieu, vooral met het oog op de exploitatie van hulpbronnen en energie, maar ook op economisch vlak. Het is de derde grootste bron van vervuiling ter wereld. In België, bijvoorbeeld, wordt jaarlijks gemiddeld 345 kg voedsel per persoon verspild. Dat is een aanzienlijk cijfer, toch?

Wat kan je doen met je voedseloverschotten?

Elke dag vinden chef-koks, cateraars, bakkers, slagers en supermarktmanagers het moeilijk om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen: ze willen namelijk de meest verse producten leveren en tegelijkertijd zo weinig mogelijk weggooien.

Gelukkig bestaan er verschillende oplossingen om het aantal onverkochte producten te verminderen en verspilling te voorkomen: het hergebruiken van die producten in andere recepten, de distributie ervan naar lokale verenigingen, of het gebruik van technologie, met name de Too Good To Go  app.

Too Good To Go maakt het mogelijk om onverkochte producten tegen een lagere prijs te verkopen aan gebruikers die ze aan het eind van de dag kunnen komen afhalen in de vorm van een verrassingspakket. Het is een zeer eenvoudige oplossing, waarmee retailers actief kunnen strijden tegen voedselverspilling, nieuwe klanten kunnen aantrekken en extra inkomsten genereren.

Het is een win-win-win oplossing: een positief effect voor de planeet, minder verliezen voor de retailers, en heerlijke maaltijden tegen lagere prijzen voor de gebruikers. Iedereen haalt er iets uit!

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1