REPORTAGE

OrienBites
Pascale Van Weert

OrienBites

We ontmoeten de heer Santosh KUMAR, CEO van het bedrijf Food Expert in Hoeilaart en importeur voor Europa van het Aziatische diepvriesgamma ‘OrienBites’.

De producten worden vervaardigd door de in Singapore gevestigde mondiale levensmiddelengroep ‘Food Empire’, die ze exporteert naar meer dan 60 landen in de wereld. Hun kracht: respect voor de authenticiteit van de producten en de Aziatische keuken met aanpassing aan de specifieke lokale smaken.

Dankzij zijn geavanceerde infrastructuur produceert de groep zeer grote volumes, terwijl hij een optimale productkwaliteit garandeert.

Meneer Kumar, wat betekent uw ‘Clean Label’-garantie?

Ons doel is om recepten te ontwikkelen die een consument zelf zou willen gebruiken wanneer hij of zij voor zichzelf zou koken.  We staan alleen specifieke ingrediënten toe met als doel het aantal chemische toevoegingen in de producten te verminderen.

Onze producten zijn vervaardigd zonder kunstmatige kleurstoffen, conserveermiddelen, aroma’s of smaakversterkers!

Zo gebruiken we bijvoorbeeld nooit natriumtripolyfosfaat, een verbinding die vaak wordt gebruikt om vis en garnalen te weken om hun gewicht (en dus de winstmarges) te verhogen. Dit proces vermindert de kwaliteit van het product, maakt het waterig en smaakloos en verhoogt de natrium inname, wat niet goed is voor de gezondheid.  Zo hebben we een lange lijst van chemische additieven die we niet toestaan in onze producten en recepten.

Bovendien zijn al onze fabrieken IFS- of BRC-gecertificeerd om een hoge mate van consistentie in onze producten te garanderen. Dit helpt ons om onze kwaliteitsdoelstellingen te bereiken met een zeer hoge mate van betrouwbaarheid.

Welke trends hebt u de afgelopen jaren in de sector van de Aziatische gerechten opgemerkt?

Het zoeken naar authenticiteit.
De mensen zijn op zoek naar meer authenticiteit. Ze zijn bijvoorbeeld bereid om nieuwe, pikantere producten te proberen die dichter bij de originele recepten liggen (in Azië eten we over het algemeen veel pikanter dan in Europa!).

De Japanse keuken is erg trendy.
Er is een sterke groei in de consumptie van Japanse producten zoals gyoza, sushi, yakitori.

Het gezondheidsaspect:
De consument besteedt veel meer aandacht aan het gezondheidsaspect. Veganisme is een groeiende trend; alle foodgerelateerde bedrijven moeten zich daarvan bewust zijn.

U vindt ons assortiment natuurlijk in vele Aziatische restaurants maar ook in het traditionele circuit, omdat er vandaag een echte vraag is naar exotische kwaliteitsproducten.

Heeft u in deze kritieke covid-19-periode speciale maatregelen genomen om zich aan te passen?

Gelukkig konden we op het vlak van de productie verder werken en de kwaliteit van onze producten blijven waarborgen, omdat de meeste van onze fabrieken zich bevinden in regio’s die niet sterk door de pandemie zijn getroffen, zoals Vietnam of Thailand.

Veel van onze producten zijn in eerste instantie ontworpen voor catering. De sluiting van cateraars en het verbod op evenementen was dus een grote uitdaging voor ons! Vandaag kan ik met trots zeggen dat we onze strategie en marketing hebben kunnen reorganiseren.

  1. We hebben ons toegelegd op afhaalmaatlijden. In plaats van fingerfood voor catering en evenementen aan te bieden, hebben we onze producten herzien als voorgerechten of starters voor restaurants die afhaalmaaltijden organiseren.
  2. We hebben gewerkt aan het verbeteren van de winstgevendheid van de restauranthouder. Wij bieden het meest complete assortiment oosterse diepvriesgerechten aan, zodat onze klanten zich bij een enkele leverancier kunnen bevoorraden. Hierdoor kunnen onze klanten profiteren van betere prijzen en hun rentabiliteit verbeteren.
  3. Tegelijkertijd garanderen wij altijd een optimale kwaliteit. Vergelijkbare producten van andere merken zijn altijd duurder.  Om hun klanten te binden, moeten restauranthouders kwaliteit kunnen garanderen.

Een tip voor onze lezers in deze moeilijke tijden?

De meest innovatieve bedrijven zullen overleven. Vandaag moet je niet alleen loyaal zijn aan je klanten en kwaliteit bieden, maar je moet ook innovatief zijn om je te onderscheiden van de massa!

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1