EDITO

Pascale Van Weert

TERUG, MAAR ANDERS

We hebben intussen begrepen dat de pandemie nog zeker tot volgend jaar ons leven zal beïnvloeden, misschien zelfs nog langer.

Drama voor de evenementensector en de horeca… Restaurants en cafés proberen het hoofd boven water te houden door in te zetten op meerdere bronnen van inkomsten: terras uitbreiden, afhaalmogelijkheid, thuislevering, leveren van hapjespakketten, totaal nieuwe concepten bedenken zoals de openlucht pop-uprestaurants, … Veel fantasie en inzet, dat heb je nodig om te overleven! Want het is allemaal niet zo eenvoudig en de restauranthouders moeten zich telkens weer aanpassen aan nieuwe criteria. Take-away vereist aangepaste gerechten, verpakkingen, tarieven, … Brengt het nog wel op?

AANPASSEN EN ANTICIPEREN

De gezondheidscrisis heeft een grote invloed op onze gewoonten. We beginnen te begrijpen wat dit precies inhoudt.

  • Steeds meer bedrijven kiezen voor telewerken. De ideale manier om de files op de Brusselse ring op te lossen. Maar voor de bedrijfsrestaurants en zaken met een klantenbestand dat voornamelijk bestaat uit kantoormedewerkers is dit een ware catastrofe.
  • “Home is the new Resto”. Ideaal voor leveranciers en andere fabrikanten van verpakkingsmateriaal. Maar dit roept een nieuwe concurrent in het leven: de ‘dark kitchens’, die uitsluitend met dit doel werden opgericht.
  • Inspelen op de vraag naar gezonde voeding, vegan, bio, … De restauranthouder moet durven uitpakken met een zeer alternatief aanbod, natuurlijk met het risico dat hij daarbij een deel van zijn klanten zal verliezen.

De sleutelwoorden in deze geheel nieuwe context zijn ‘aanpassen’ en ‘anticiperen’.  Kortom:

  • Laat je licht schijnen over deze donkere periode. Geniet van de voordelen van de nieuwste technologieën om je aan te passen aan de gezondheidsmaatregelen: menu’s via QR-codes, registreren van reserveringen, drastische vermindering van de onkosten, … Een goede gelegenheid (een beetje onder dwang) om je beleidswijze te verbeteren. Dat de sterkste organisaties het makkelijker hebben, is in deze context niet altijd waar.
  • En probeer tegelijkertijd te anticiperen op de nieuwe trends, zodat je er helemaal klaar voor bent om de draad weer op te pikken zodra de gelegenheid zich voordoet.

EEN DING IS ZEKER!

Door de crisis is een golf van medeleven ontstaan. Overal op het internet worden uitingen van solidariteit en empathie toegejuicht.

Net als goud op de beurs is de mens ineens een soort veilige haven geworden.

We hebben tijdens de lockdown geleden onder eenzaamheid, gebrek aan kwalitatief contact. De gevolgen op psychologisch vlak zijn enorm.

Solidariteit en medeleven vormen de nieuwe trend. Lees soms de verborgen boodschap ‘Ik ben bang, help me!’

Wat is het positieve aan heel deze situatie? De horeca speelt natuurlijk een heel belangrijke rol in ons sociaal leven. De mensen gaan dus zeker weer lekker uit eten, een glaasje drinken… Gewoon gezellig samen zijn, hoe kan het ook anders!

Dus, lieve mensen, hou moed!

Journalisten meegewerkt aan dit magazine :
Patrick Fiévez, Joëlle Rochette, Pascale Van Weert, Henri Wynants

Om onze Newsletter te ontvangen, klik hier
Om ons tijdschrift op papier te ontvangen, abonneert u zich hier

Horeca Magazine is een uitgave van Services Pro bvba
www.horecamagazine.be  |  info@horecamagazine.be |  Tel. 02 644 22 52

Disclaimer

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Send

Sign up
E-card

Your name

Your e-mail address

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send

1